کد مطلب: 170558
در جلسه درس خارج فقه مطرح شد:
به آقايي گفتم که در فلان قضيه صلاح نمي‌دانيم شرکت کنيد/ دو قطبي در کشور مضرّ است/ اختلاف بين برادران مومن هيچ مصلحت نيست+ صوت
تاریخ انتشار : 1395/07/05 13:58:43
نمایش : 1467
حضرت آيت الله خامنه اي گفتند:به يکي از آقايان توصيه کرديم به صلاح نيست در فلان قضيه شرکت کنيد؛ نبايد اين چيزها را مايه اختلاف کرد.امروز کشور به اتحاد نيروها احتياج دارد












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب در ابتداي جلسه درس خارج فقه درخصوص ديدار خصوصي با رئيس‌جمهور سابق توضيحاتي اراده کردند.

مشروح سخنان رهبر انقلاب به شرح ذيل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلوة و السلام علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
سيما بقية الله في الأرضين
دنباله‌ي حديث قبل از جناب ابي‌حمزه‌ي ثمالي از حضرت سجاد (سلام الله عليه) که فقراتي از اين حديث را در روزهاي قبل خوانديم. «إن زکي خاف ما يقولون»
حالا قبل از آني که اين فقره را عرض بکنم؛ اين تذکر را، توجه را بدهم که از مطلبي که ما ديروز در ذيل اين فقره‌ي قبلي گفتيم مثل اينکه سوءبرداشت شده، بعضي‌ها سوءتلقي کردند. خب حالا سوءبرداشت في‌نفسه چيز مشکلي نيست. لکن وقتي که اين منتهي بشود به بگو و مگو و بخصوص در اين فضاي مجازي و اين يک چيزي بگويد، آن يک چيزي بگويد، مايه‌ي کدورت و دل‌چرکينيِ برادران مؤمن از يکديگر بشود آنوقت اين چيز بدي است. بنده‌ي حقير که اين همه اصرار دارم بر وحدتِ قلوب و حرکت در مسير واحد و اتحاد نيروهاي کشور، بخصوص نيروهاي مؤمن و انقلابي، خداي نکرده يک چيزي آدم بگويد که مايه‌ي اختلاف بين نيروها بشود اين را به خدا پناه مي‌بريم. نبايد اين چيزها را مايه‌ي اختلاف قرار داد.

خب بله، يک نفري، يک آقايي آمده پيش من، من هم به ملاحظه‌ي صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ايشان گفتم که شما در فلان قضيه شرکت نکنيد. نگفتيم هم شرکت نکنيد، گفتيم صلاح نمي‌دانيم ما شما شرکت کنيد. اين را گفتيم. خب يک چيز عادي است. انسان بايستي آن چيزي را که مي‌بيند و مي‌فهمد و فکر مي‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است بايد به او بگويد ديگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بيشتر از اغلب افراد آشنا هستيم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هايي که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بيشتر و بهتر از ديگران مي‌شناسيم. با ملاحظه‌ي حال مخاطب و اوضاع کشور به يک آقايي انسان توصيه مي‌کند که آقا شما اگر توي اين مقوله وارد شديد اين دو قطبي در کشور ايجاد مي‌شود. دو قطبي در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمي‌دانم شما وارد بشويد. بله، اين چيز خيلي مهمي که نيست. اين يک چيز خيلي طبيعي است، خيلي ساده است. بله، ما اين توصيه را به يکي از آقايان، به يکي از برادران کرديم. خب حالا اين مايه‌ي اختلاف بشود بين برادران مؤمن، يکي بگويد فلاني گفته، يکي بگويد نگفته، يکي بگويد چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا اين هم پشت بلندگو. [۱]

دشمنان هم که گوش خواباندند استفاده کنند. ببينيد، حواستان جمع باشد. خب به راديوي «فردا» يا راديو‌ي «بي‌بي‌سي» چه ارتباطي دارد اين قضيه؟ مي‌پردازند، بحث مي‌کنند، تحليل مي‌کنند، علت چيه، چرا گفتند، اين چيست معنايش؟ اين معنايش اين است که دشمن مي‌خواهد استفاده کند. ما چه کار بايد بکنيم؟ ما بايد نقطه‌ي مقابل دشمن حرکت بکنيم.

يعني مطلب خيلي عادي است، همين‌طور که بنده عرض کردم. خب شما برادر مؤمن من هستي. يک چيز را مصلحت شما مي‌دانم، مي‌گويم به شما. اين اشکالي که ندارد ظاهراً. چيز خوبي است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خيرخواهي. «النّصيحة لِلمُؤمنين» يا «لِلإخوةِ المُؤمنين» يا «لأئمة المؤمنين» در همه‌ي صور. اين يک چيزي خوبي است ديگر. انسان بايد نصحيت کند. نصحيت يعني خيرخواهي. من به جنابعالي که مثلاً آقاي آشيخ عبدالعالي اسمتان است من باب مثال علاقه‌مندم. مي‌دانم شما اگر وارد اين مقوله شدي به ضررت است. به ضرر کشور هم هست. به شما مي‌گويم وارد نشو. نمي‌گويم هم وارد نشو. امر و نهي نيست. حالا بعضي گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتيم صلاح نمي‌دانيم. من صلاح نمي‌دانم. اين چيز خوبي است. اين چيز بدي نيست.

ايني هم که حالا بگويند که فلاني [رهبري] تحت تأثير زيد و عمرو و بکر و ... است؛ نه، اين حرف‌ها چيه؟ بنده از زيد و عمرو و بکر و اينها هم بيشتر اطلاع دارم، هم انگيزه بيشتر دارم. آنچه که واقعاً  مصلحت باشد، آنچه که مصلحت بدانم بيني و بين‌الله، ما بايد به خدا جواب بدهيم. يکي از دعاهايي که دائماً بايد امثال بنده، شما بکنيم اين است، «وَاسْتَعمِلْني لِما تَسْألُني غَداً عَنه» فردا از ما سؤال مي‌کنند. چرا فلان چيز را گفتيد، چرا نگفتيد. از نگفتيد هم سؤال مي‌کنند. فقط از گفتيد نيست. چرا فلان کار را کرديد، چرا نکرديد. از نکرديد هم سؤال مي‌کنند. بنابراين نه، ما اين فقره‌اي که ديروز معنا کرديم ناظر به اين قضيه اصلاً نبود. داشتيم حديث را معنا مي‌کرديم مثل اينکه امروز هم حديث را معنا مي‌کنيم. آن قضيه هم همينطور است که عرض کرديم. بين برادران مؤمن اختلاف سر اين چيزها هيچ مصلحت نيست. شما يک چيزي بگوييد، آن يک چيزي بگويد. آن يک چيزي بگويد. يک نفر سومي هم منتظر باشد، به مجردي که شما با هم دعوا کرديد، او بيايد از ميانه سود خودش را ببرد؛ بردارد ببرد. اينها را بايد مراقب بود. امروز کشور به اتحاد نيروها احتياج دارد. بخصوص نيروهاي مؤمن. نيروهاي پاي کار. سعي کنند از اين چيزها اختلاف بوجود نياورند.

 

صوت بيانات رهبر معظم انقلاب را اينجا بشنويد.

 

 

 

منبع:http://www.leader.ir

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg